Jak měli své fiktivní firmy

S deváťáky letos ve světě práce zkoušíme záludnosti podnikání.

Začali jsme poměrně dlouhou diskusí mezi mnou a jedním žákem. Netušila jsem, co způsobí nevinná otázka „Kdo je vlastně podnikatel?“. Okamžitá odpověď „Má prachy a je to zloděj“ nebyla ta, kterou jsem tak úplně čekala. Mimoto ztuhlo několik obličejů, protože vcelku úspěšně urazil řadu rodičů svých spolužáků. Ale to je na jiný článek a jinou diskusi. Prostě jsme se několik hodin prodírali záludnostmi, aby si uvědomili některé věci.

Na začátku v první hodině se rozdělili do skupin a ve skupině se dohodli na firmě, kterou si pořídí. Každá skupina si pořídila desky a hezky sepsala obor svého podnikání, typ firmy a co oni konkrétně budou ve firmě dělat. Další hodinu jsme se věnovali takovým věcem, jako je personální obsazení, jaké pracovníky a kolik budou potřebovat, kde budou sídlit, jestli budou prostory vlastnit nebo pronajímat a u dvou vybraných profesí (manuální/řídící) sepsali náplň práce, popř. pracovní řád a vše opět do desek. Třetí hodinu jsme se věnovali financím. takže z čeho bude firma žít, jak bude vydělávat (jednu skupinu to dost překvapilo) a dostali podklady o superhrubé/hrubé/čisté mzdě a měli u některého typického zaměstnance spočítat, co dostane na účet on a kolik bude jejich firmu stát. Takže se potrápili s různými pojištěním a ještě s hromadou papírů a úředním jazykem, rozhodně nedostali žádný návod krok za krokem. A naposled měli vše shrnout ve videu. Původní plán byl, že mi natočí prezentaci o své práci, jakoby ji říkali před třídou, které natočí ve škole během čtvrté hodiny.

Nicméně učitel míní, žáci mění.  První překážka byla ta, že řada z nich neměla mobily, se kterými jsem si myslela, že videa natočí. Taky první reakce byla „Ale my nemůžeme. My je máme zakázané!“. Sice to byla nejdřív výmluva, protože se jim nechtělo nic dělat, ale pak se ukázalo, že je fakt nenosí! Hmmm Druhá překážka byla, že se některé skupiny „chytily“ a začaly připravovat velkou akci a to ve škole nešlo. A třetí byli chybějící žáci, když ze skupiny zůstaly trosky. Nakonec si připravovali scénáře, titulky, texty apod a natáčeli podle chuti. A opravdu jsem video od všech dostala včas.

A zatím poslední hodinu jsme si vše přehráli okomentovali a božsky nasmáli.

Ale jinak mám pocit, že takhle popsané, to vypadá mnohem líp, než ve skutečnosti.

Clipped from: tackk.com (share this clip)

Něco pododného dělám s každými deváťáky, firem už jsem viděla hodně (nemocnice, hotely, železnice, dřevěné hračky, mlékárna,…). Myslela jsem, že po pohředním ústavu už mne nic nepřekvapí. Ještě stále to jde 🙂

Advertisements
Označeno tagem

One thought on “Jak měli své fiktivní firmy

  1. lenkari napsal:

    s tebou si ????ci fakt u??ijou a je??t?? je to pro n?? u??ite??n?? .:)

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s